کریم داد سپاهی؛ هادی پورشافعی؛ علی عسگری؛ رحیمه سالاری نژاد
دوره 10، شماره 1 ، بهمن 1394، ، صفحه 71-92
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سلامت سازمانی و مشارکتپذیری کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر بیرجند است. این پژوهش از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی و بر اساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل همه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر بیرجند که در سال 1393 در این سازمان شاغل هستند، میباشد که تعداد آنها 220 نفر است و براساس جدول کرجسی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سلامت سازمانی و مشارکتپذیری کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر بیرجند است. این پژوهش از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی و بر اساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل همه کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر بیرجند که در سال 1393 در این سازمان شاغل هستند، میباشد که تعداد آنها 220 نفر است و براساس جدول کرجسی و مورگان، 110 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند.این حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادههای پژوهش بهوسیله دو پرسش نامه مشارکتپذیری مک لگان و نل (1995) و پرسش نامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن (1996)، جمعآوری شده است. روایی پرسش نامههای مذکور در پژوهشهای زیادی مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی ابزارها با استفاده از آلفای کرونباخ 96/0 برای مشارکتپذیری و 87/0 برای سلامت سازمانی بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و آمار استنباطی (همبستگی و رگرسیون) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین سلامت سازمانی و مشارکتپذیری کارکنان آموزش و پرورش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین یافتهها نشان داد که ابعاد سلامت سازمانی (یگانگی نهادی، نفوذ مدیر، ملاحظهگری، ساختدهی، پشتیبانی منابع، روحیه و تأکید علمی) توانستند مشارکتپذیری کارکنان آموزش و پرورش شهر بیرجند را پیشبینی کنند.